Sunday, January 16, 2011

Petang terakhir

Kita tak tau bila kita akan mati,tapi macam mana rupa seseorang sebelum ajal?
Biasa?ada tunjuk tanda-tanda? Dari pengalaman aku,aku dapat berbual dengan seseorang dalam beberapa jam sebelum dia meninggal.Aku pun tak tahu itu detik terakhir dan petang terakhir aku dapat berbual dengan arwah..

-Aku boleh ingat mata kau merah,macam orang lepas menangis,bezanya nampak urat halus kat mata putih kau..macam kering,cuma mata hitam kau agak kurang fokus.Mungkin dari apa yang aku dengar.kalau orang nak meninggal 'badan' dia akan tinggal,tapi 'diri' dah keluar tu betul kot?
Ya memang kau tak nak keluar memandu,driver lain pun macam pakat je tolak kat kau.Dan lepas tu memang 10 minit aku yang tuhan bagi untuk ikut kau sampai ke van.
-Kau macam sedih je,atau macam dalam kesakitan tapi kau tetap tak fokus pada sesuatu.Nampak macam kau ada kerja tapi terpaksa tinggalkan untuk sesuatu lebih penting.Masa tu aku rasa simpati sebab aku rasa macam kau dibuli oleh orang lama,memang kita senasib bezanya kita berlainan kerja tapi yang membuli kita tetap orang yang sama.
-Lepas bagi kunci,dapatlah aku berbual ngan kau..rasanya aku yang banyak cakap,kau berdiri senyap.sekali-sekali je kau bercakap.
-Kering darah aku bila dapat call yang kau kemalangan.Sapa nak percaya? beberapa jam je kot baru jumpa kau,dan bila aku sampai cuma jasad ko dah bertutup.tapi aku masih ingat darah pekat atas tar tu. Cukup nak buktikan yang aku tak mimpi...
-Kau dilanggar dari belakang bila van yang kau bawa tiba-tiba mati ditengah-tengah jalan sibuk.Aku tau kau keluar nak cari segitiga memantul cahaya tu,nak letak kat belakang van supaya orang tau van kau rosak.Dan kau tak sempat ambil pun
-Aku tak tau macam mana tapi memang sakit yang amatlah bila tiba-tiba Lori sayur 5 tan menghentam tubuh kau! Ya Allah...itulah janji kita makhluk yang akan kembali pada mu.
-Aku tak boleh dekat untuk tengok rupa kau,aku ngeri! Tengok bakul sayur belakang lori tu berkumpul kat satu tempat,van kau terdorong lebih kurang 5meter kedepan,dan kau kat tengah-tengah...aku dapat bayangkan impaknya
-Malam tu memang panjang aku rasa...


Al-fatihah untuk Arwah

No comments: